دستگاه یون یاب چیست؟

دستگاه یون یاب چیست؟

قبل از پرداختن به اینکه دستگاه یون یاب چیست؟ ابتدا بیایید بررسی کنیم که یون چیست؟ تا بتوانیم به مفهوم و نحوه کار دستگاه یون یاب پی ببریم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

یون به اتم یا مولکول هایی گفته میشود که دارای بار الکتریکی هستند. این بار الکتریکی ممکن است منفی یا مثبت و یا کم و زیاد باشد. در واقع یون حاصل اختلاف تعداد الکترون ها و پروتون ها موجود در یک اتم و مولکول است. اتم هایی میتوانند دارای یون شوند که توانایی از دست دادن و یا گرفتن الکترون اضافی را دارا باشند.

از نگاه شیمیایی، اگر یک اتم خنثی، یک یا چند الکترون خود را از دست بدهد، دارای بار خالص مثبت و به عنوان یک کاتیون شناخته می‌شود، و برعکس؛ اگر یک اتم خنثی الکترون بیشتری به دست آورد، دارای بار خالص منفی و به عنوان یک آنیون شناخته می‌شود.

با توجه به توضیحات بالا اکنون که با مفهوم یون آشنا شدید باید متوجه شده باشید که دستگاه یون یاب اصول کارش بر اساس کشف یون های آزاد شده است. فلزات قدیمی که در زیر خاک مدفون شده اند بر اساس گذر زمان شروع به اکسید شدن و واکنش با مولکول های هوا میکنند. در نتیجه این واکنش یون آزاد میشود.

در واقع کار اصلی دستگاه یون یاب جستجو یون های آزاد شده میباشد. معمولا در محلی که دفینه باشد مقدار این یون ها بسیار زیاد میباشد. البته باید به این نکته توجه کنید یون ها معمولا در هواکش های خزانه، غارها، اتاقک ها بسیار زیاد هستند و شما میتوانید با یک دستگاه یون یاب اقدام به یافتن محل دفینه نمایید.

 

ردیاب Gold Legend 2023

کاربرد دستگاه یون یاب

با استفاده از یون یاب میتوان اقدام به شناسایی فلزاتی همچون طلا و نقره نمود. همچنین میتوان اطلاعاتی در مورد میزان و نوع فلزات در محل مورد کاوش بدست آورد. البته باید به این نکته توجه کنید که در زمان گنج یابی استفاده از یک دستگاه کافی نیست و باید با تجهیزات کامل اقدام به کاوش و پیدا کردن محل دقیق باشید.

 

تفاوت دستگاه یون یاب با فلزیاب

  • حال که با نحوه کار دستگاه یون یاب آشنا شدید بهتر است به مقایسه یک یون یاب با فلزیاب بپردازیم.
  •  اولین تفاوتی که میتوان به آن اشاره کرد در شناسایی فلزات میباشد. در فلزیاب ها برای یافتن فلزات محدودیت وجود دارد و شاید بتوان گفت چند نوع فلز را بیشتر نمیتوان یافت. اما در یون یاب میتوان طیف بیشتری از فلزات را شناسایی کرد
  • یک دستگاه فلزیاب برای یافتن فلز از فناوری میدان مغناطیسی استفاده میکند. اما یک دستگاه یون یاب از فناوری الکترولیزر یا یون یابی استفاده مینماید.
  • یک دستگاه یون یاب چون بر مبنای یون آزاد شده از فلزات کار میکند. میتواند فلزات بیشتری نسبت به فلزایاب تفکیک کند. بر همین مبنا دستگاه فلزیاب دقت کمتری نسبت به یون یاب دارد.
  • عمق قابل شناسایی توسط یون یاب از دستگله فلزیاب بیشتر است.
  • قیمت فلزیاب نسبت به یون یاب کمتر میباشد.

با توجه به توضیحات بالا شما با دستگاه یون یاب و نحوه کار آن آشنا شده اید. اکنون میتوانید نسبت به محل کاوش خود و بودجه خود انتخاب مناسب را داشته باشید و آیا اینکه دستگاه یون یاب مناسب شما است یا نه ؟

 

 

خدمات پس از فروش شرکت فلزیاب غرب :

بعد از اطمینان از اصالت و سالم بودن دستگاه حتما این به این نکته توجه کنید که شرکتی که دستگاه را از آن خرید می کنید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورتی که بعد از خرید احتیاج به قطعه و یا آموزش داشتید بتوانید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و یا حتی بتوانید دستگاه خود را ارتقا دهید .

شماره تلفن جهت مشاوره رایگان خرید و فروش فلزیاب 

۰۹۳۰۳۵۸۰۰۸۰  – ۰۹۳۸۳۰۰۸۵۳۸

همچنین لینک های زیر را ملاحظه نمایید:

خرید فلزیاب ، خرید و فروش فلزیاب ، تعمیر فلزیاب  ،

همچنین از طریق راه های زیر میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کارشناس خرید و فروش فلزیاب تلگرام

اینستاگرام فلزیاب غرب

 

درباره شریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *